söndag 22 februari 2009

de tolv stordåden

lite retrospektivt det här...för dessa tolv stordåd inträffade förra helgen, som var helt galen.

för det första var det nollningsåterträff på wärmlands, vilket innebar att vi fick betala 120 spänn för rotmos och burkfalafel, inte fick nån sprit och inget kaffe heller. förutom det var middagsunerhållningen ett enda stort flabb. vi stod såklart själva för den, jag, ellen, anahi,li, amanda, isabel, pelle, carro o de andra som vågade närma sig vårat bord.
stordåd nummer ett innebar att ellen ramlade ner från sin stol hela fem gånger. rekord!
stordåd nummer två var helt klart dansgolvet. inrymt i världen minsta nationsbibliotek där de spelade typ tre bra låtar, tre kassa låtar och sen typ samma låtar igen. men på nåt sätt lyckades de klämma in en grease-blandning, en twist-blandning och YMCA. greaseblandningen var den bästa eftersom vi spelat greased ligthning på förfesten för att den har världens snyggaste dans (kolla bara här. texten är rutten men jag överväger ändå att döpa min cykel till titeln på dens tvåårsdag)
stordåd nummer tre hittade vi på bardisken, i form av två svarta spets-strumpeband. vems? och hur kom de dit? nu är de iallafall i mer omhändertagande ägo och lämnade platsen prydligt fastsatta på varsitt lår. (det ska tilläggas att undertecknad hade guldleggings, guldskärp, guldskor och vinröd sammetsklänning, helt frivilligt!)
stordåd nummer fyra hände sig när schlagerdansgolvet hade stängt nånstans kring två och vi tvingats ner till dansgolvet där alla brats försöker dansa som på mtv till dålig musik (till skillnad från pöbeln på övervåningen som har lite mer självdistans). medan vi försökte föregå med gott exempel blev jag påhoppad av ingen mindre än jazz! det var lika otippat som längesen och sjukt kul att se henne igen! hon var hemma från rom på blixtvisit. synd att de inte spelade musik det gick att lindy hoppa till, men vi röjde runt ändå :)
stordåd nummer fem hittade jag och ellen i containern på vägen hem. det var en laktosfri jordgubbsfil som hävdade att den smakade som mormors paj i bersån. jomenvisst (fem miljarder tillsatser, och hur kan de påstå att alla har en berså, eller ens en mormor, som dessutom gör paj?). valio får akta sig för snart får de ett argt brev (för övrigt har jag fått svar från arla, det mest menlösa svar jag nånsin fått. funderar på att skriva ett argt brev om att svaret var dåligt)
stordåd nummer sex utspelade sig på norrlands nations reccegask (sittning för newbiesarna, så de lär sig diverse sånger och att klä sig propert. eller nåt). först hade vi i spexgruppen en egen sittning, där ellen bara ramlade ner på golvet en gång, och varifrån jag har den fantastiska låten "gaffeln i låret" på hjärnan. här är texten. melodin är bamsesånger
jag ska festa, ta det lugnt med spriten
ha det roligt utan att va full
inte krypa runt med festeliten
ta det varligt för min egen skull
först en öl i torra strupen
efter det så kommer supen
ner med glöggen, i med punchen
sist en groggbuffé
jag är skitfull däckar först av alla
missar festen, men vad gör väl det?
blandar hejdlöst öl med gammal filmjölk
kastar upp på bordsdamen brevé.
först en öl...
spyan rinner nerför ylleslipsen
raviolin torkar i mitt hår
vem har lagt mig under matsalsbordet (<-den här raden är skriven enbart för ellens skull)
vems är gaffeln i mitt högra lår?
stordåd nummer sju agerades av ett gäng smått dragna, inte särskilt nervösa men fett peppade spexare. jag hade övat in tre sånger med dans för att få en stackars snubbe att plugga istället för att festa. nån gång i framtiden kommer detta spektakel att finnas på en fil som jag evetuellt skulle kunna ladda upp här...så får ni se hur snygg jag är som ängel och vilken sadism som döljer sig bakom min näpna framtoning
stordåd nummer åtta har jag redan avslöjat, snubben på festen som sa att jag var flata för att jag hade ett rött linne, och som sedermera spydde i garderoben. han hade inte alla hamstrar i proppskåpet.
stordåd nummer nio vi varvade hornlagers-avskavningsdans med att hänga i pelles säng tills den ramlade av pinn, medan vi läste många trevliga böcker. i en stod det att citroner var sura (för alla som inte förstår så är det en intern grej). i en annan stod det att lejonhannen har en man, och i den sista stod det allmänna småborgerliga floskler om hur en ska bete sig på fest för att inte göra bort sig. magdalena ribbing in my heart. not!
stordåd nummer tio var den eminenta konserten med offerdals spelmanslag på orstenens servicehus på söndagen. bakfull och sliten kravlade jag mig dit och drack kaffe och guppade i stolen tillsammans med förti gamla tanter och gubbar. fyra fem dragspel, en ståbas, en gitarr asmånga fioler och lite annat i en fin harmoni. jag blev riktigt sugen på schottis och polska :)
stordåd nummer elva var också en konsert och inträffade på jobbet i håga redan samma dag. då var det en snubbe som sjöng lite gamla covers och en annan som spelade helt fantastisk hammondorgel till det. varför var det ingen som tvingade mig att börja spela det när jag var liten. vavava? jag dansade runt framför min diskmaskin och mina öron, hörselnerver plus efter helgen kvarvarande delar av hjärnan sken ikapp med solen som sken men inte gick att se för alla moln. ojojoj så bra det var :)
stordåd nummer tolv har jag totalt glömt bort inser jag nu, men tolv låter ändå snyggare än elva...eehh..
det var det och det var kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)