lördag 4 oktober 2008

stolt nörd

hej. nu var det ett tag sen. igen. men jag har en ...eh ursäkt. naturkunskapsnördar bloggar inte lika ofta som vanliga människor (och när de gör det handlar inläggen ändå bara om de nyast tillgodogjorda naturvetenskapliga kunskaperna. så passa er för att läsa längre ner om ni inte vill veta vad jag stimulerar in stackars hjärna med

kolla på bilden ovan till exempel. är det inte vackert?
jag stod länge och drömde bort mig i detta landskap av nyanser, detta under av kemikalier, detta naturkunskapens kärna.
såhär var det: jag mutade jonatan med vegansk kebabgryta och kaffe ifall han ville vara min laborationsbitch. jag skulle utföra diverse laborationer med totalt obvious resultat (typ kolla om det fanns protein i äggvita, kolla om det fanns stärkelse i potatisar och kolla om man kunde göra potatismjöl av potatis. daah?!). det slutade med att jonatan som satt och kommenterade olika saker i dagens dn, när han inte fick order om att springa ner på nedervåningen och rota efter burkar, hämta prylar och ta fram olika matvaror ur min gamla garderob (som mina föräldrar envisas med att använda som skafferi). själv stod jag med pappas labbglasögon och alldeles för stora vinylhandskar och droppade konstiga kemikalieblandningar i olika matvaror, varpå jag lät och betedde mig som valfri mamma/moster som ser ett vackert fyrverkeri.
jag stod och ååh-ade där vid diskbänken utan en tanke på hur nördig jag blivit.

flera personer i min närhet har på senaste tiden påpekat hur nördig jag är, eller rättare sagt hur nördig jag alltid varit. till exempel jonatan som senast igår påpekade vilken utpräglad naturkunskapsbuskis-humor jag har. men det är ju kul att upplysa folk om, och fnissa åt hur olika djur beter sig och hur förtryckta alla väteatomer är. dessutom har jag ju lärt mig att göra eget potatismjöl och det är inte illa det.
jag är riktigt stolt.

det är ganska ofta människor förutsätter att man kan en del saker. jag har tillexempel aldrig vare sig sett eller läst harry potter, aldrig sett star wars eller startrek. en gång råkade jag titta på sagan om ringen men det var en olyckshändelse, vi var båda jättefulla (nog om det). jag har heller aldrig sett en bondfilm eller ett seinfeldavsnitt. såna saker som man lixom ska ha gjort. enligt nån. enligt dom som inte vet bättre.
däremot har jag rest runt i europa tillsammans med en surdeg och jag vet hur strukturformeln för etanol ser ut. och det har gör lixom inte vanliga människor.
jag är en stolt nörd. det är ungefär dit jag ville komma.

***

senaste tiden har annars varit rätt schysst.
ESF i malmö var najs, schysst streetart-film, grymma demos och allmänt schysst folk :)
sen tillbaka i uppsala, plugga lite grann (eller egentligen ganska mycket), okynneskolla på top model, köpa basker med ingeborg och sticka ännu mer än jag gjorde i falun innan (det är inte så himla konstigt egentligen, eftersom detta hushåll har nån slags policy att inte vrida på värmen i detta gigantiska hus förrän det är typ femton grader inomhus och man är på väg att stoppa in sig själv i kakelugnen). nu har jag stickat tre par sockor, ett par vantar, en mössa, ett par handledsvärmare (and its more to come).
idag har jag sprungit runt med aron över axeln och en drake inköpt på loppisen för fem spänn, lite i luften men mest på marken. dock inte samtidigt.

precis när jag kommit hem till falun fick jag veta att min polare tillika exkombos mamma birgit tänkte fira sin femtioårskväll på faluns gayklubb. vi har pratat sen peace&love 2006 att vi måste gå på gayklubb tillsammans, så jag hakar på. kvällen förflyter på schysst tillsammans med det tjugotal medelåldres bögar, fyra trettifemåriga flator och diverse annat folk i spridda åldrar, inklusive mig, birgit och hennes lilla gäng som är där. en av dem heter alex och vi har ett mörkt gemensamt förflutet. eller så var det ju just det vi inte har. allt handlar om ett kärleksbrev och ett kollo. vi var väl typ tio bast, på samma kollo och jag blev betuttad i denna människa och skickade honom ett kärleksbrev som han inte svarade på. jag kom ju definitivt ihåg honom och funderade under gayklubbssnacket ifall denna prepubertala icke-romans skulle komma på tal.
håhåjaja, vi började snacka om det efter ett tag och det var ju ganska komiskt att jag visade mig vara flata och han bög till slut. det ska bli schysst att hälsa på honom när jag ändå är i berlin sen.

vidare har jag ropat in världens finaste flamingoskylt på tradera. den ska jag pryda mitt nästa hem med:)

annars... jag känner att jag börjar som längta efter nåt. tror jag, fast jag vet inte var, när eller hur. det återstår att se.
no stress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)