tisdag 7 oktober 2008

dagens...

...glada besked: fick MVG på första naturkunskapsprovet, vilket jag förtjänade mycket väl :)
det är så lätt att en, när en ska bevisa att en kan nåt, tror att allt som finns i huvet bara är mooööblahagah, fastän det pluggats så mycket att ett par fyrkantiga syltburksbottensglasögon praktiskt taget vuxit fram ur tinningarna. då känns det ganska bra att en verkligen kunde nåt iallafall. på riktigt.

...gammal känd falubo-spotting: såg en kille vars namn är niklas på stan. han hade jag en crush på i sexan. han gick i fyran och var typ en halvmeter kortare än jag, så när vi skulle dansa tryckare på klassfesterna fick han alltid stå på en stol. haha. jag funderade på om jag skulle gå fram till honom och påminna honom om det.

...nostalgivideo: den här per åhlin in my heart. funderar på att trycka den där fågeln på en tröja

...schysstaste telefonsamtal: finaste fina bell ringde och meningar utbyttes om försäkringsbedrägeri, mina nyförvärvade teoretiska keramikkunskaper, återgäldande av fuskmustache, folkhögskolegardiner och pannband. mycket trevligt. jag planerar garanterat en tur till där nånstans i västergötland innan alla mer södergående turer.

...kaffepaus+cykelmeck: på jonatans uteplats (nej jag dricker inte alls kaffe igen, det är bara en fas. och jag glömde mitt mate i uppsala)

...förvärvade naturkunskaper: ojojoj... nu läser jag om anatomi och fysiologi. galet alltså. att vi över huvudtaget funkar. jag känner på min egen puls på halsen och känner att jag vill lixom hoppa in där och se hur allt ser ut inifrån. kolla på alla små proteiner som avsöndras ur cellerna och donar med ditten och datten, undvika att bli uppäten av en ätarcell, och känna på om en lungblåsa känns som en mycket liten vindruva eller nåt helt annat. gosa med tarmluddet.
det är en sorts skräckblandad förtjusning.
å ena sidan är det galet intressant, varje liten del.
skills som kroppen går runt och sysslar med utan att man själv tänker på det hela dagarna. en hel industri för att inte förgifta sig själv, inte torka ut, inte äta upp sig själv inifrån, ta reda på en massa jox...
samtidigt känner jag hypokondrin sakta men säkert komma krypande, för att helt slå ut mitt immunförsvar när jag väl börjar plugga på sjuksköterskeprogrammet (som jag för övrigt anmälde mig till igår!). och sen den krypande nojan över att det är faktiskt så sjukt mycket saker som jag ändå inte läser om nu, förutom när jag vimsar bort mig på wikipedia. saker som det faktiskt kommer förväntas av mig att jag ska kunna, men som jag tycker är skitskönt att strunta i just nu. för att de är så himla invecklade och så små att de inte syns men ändå livsviktiga.
jag börjar se mig själv framför mig som student, och det känns riktigt schysst. jag tror det kommer bli fett najs. jag kommer garanterat att nörda in mig på alltihopa i takt med att den uppsaliensiska obligatoriska studentalkoholismen kommer fatta sitt fasta grepp om mig på svantes källare. (nu kanske ni tycker att jag är lite för romantisk och optimistisk, men låt mig vara det så länge jag inte vet bättre. en del är för dumma för att ha ångest. det är smart.)

...humm.. var var jag nu?: ingen aning

...kväll: jonatan kommer snart och det blir scrubs säsong 3, stickning och hembakta veganska kärleksmums med mintchokladglasyr.

...plan för morgondagen: koka ärtsoppa, förkovra mig i gamla skolkataloger(..mohohahaha..jag lovar att dela med mig), lära mig allt jag kan om nervsystemet, sen jobba. och missa dalarnas hemslöjds stickcafé.

1 kommentar:

  1. There are so many fans of your plays in all over the world i am one of them. Your comedy style i like it so much. i am finding you Google and then shared you to my friends throughcustom t shirts

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)