söndag 12 oktober 2008

dagens helg+dagens bara-vara-filosofiska uppstötning

den här helgen har jag haft en fet egotripp i skogen. vanligtvis brukar min moster kerstin, erik eller fia bringa hem the mushrooms, men idag och igår har jag hittat sammanlagt typ fem kilo trattisar (minst) alldeles själv. (och kerstin hittade typ lika mycket)
och jag tänker inte låta varken mig själv eller nån annan påminna mig om att de kommer sluta som ungefär tio gram i torkat tillstånd.

detta fantastiska som skett i den gästriksländska skogen har skett till ljudet av en antal ovanliga, ovårdade, oanständiga och ibland skrämmande men mest typiskt disa-iga glädjetjut...
...som även fungerade som björnskrämmande eftersom jag och kerstin hittade en mycket vacker björnbajs-jätteklutt typ tjugo meter in i skogen.
björnen borde ha tuggat lingonen lite mer noggrant.

iallafall, de stackars svamparna har nu genomgått obligatorisk lemlästning och ligger nu på ett lakan på en tältsäng i mitt gamla vindsrum i väntan på dehydration och hungriga adoptivföräldrar.

jag har även ägnat mig åt min stora hobby vedhuggning med en väldigt macho yxa, sen kutade jag runt på åkern med min andra, och nya, hobby, draken. jag har inte gett upp den än, men hittills har den sugit på att flyga trots att den är regnbågsrandig och har långa fransar. det kanske är bäst att prova den nån dag när det faktiskt blåser och slippa förlora hela sin värdighet inför rådjuren, eventuella kvarvarande trattisar, skogen och åkern genom att kuta runt där som en tönt med en drake som rullar sig i leran.
i avsaknad av värdighet kände jag en stor dragning åt större gnagare, och begav min på jakt efter bävern som lortat ner hela bäcken sen i somras. den hade byggt en damm en bit upp i djungeln, där det är fantastiskt vackert och dammen klyschigt nog tillför ett schampoo-reklam-mitt-i-djungeln-med-en-sensuell-kvinna-med fluffigt-glänsande-hår-liknande porl.
jag hade tänkt ta en massa fina höst i vibyhyttan-bilder men det blev inga för jag glömde kamerabatteriet hemma i laddaren..
bävern var inte hemma, eller så var den fullt upptagen med att tvätta håret inne i stugan, så jag såg den inte utan begav mig in i brännässelsnåret jag trodde var dött (och jag går fortfarande i shorts). tallyho!
vidare in i skogen och ungefär samtidigt som jag började misstänka att jag var vilse hittade jag fem miljarder trattisar till och en massa taggsvampar som jag knölade ner i fickorna. sen såg jag ljuset över åkern och traskade hemåt.
på kvällen åt vi sjukt god mat hos morfar (nutanas speltbiffar är muy bien och till det vibyhytteodlade potatisar och morötter och en massa annat). det rensades i hans sex-and-the city-walk-in-garderob och jag fick en orange skjorta som jag behöver ett par schyssta manschettknappar till (nån?). den var lagom sjuttital och precis lagom orange. den ska jag ha till mina gamla lappade jeans och min finväst och min begynnande frisyr, som jag börjar vänja mig med. den ser numera ut som en blanding av twiggy och anders borg (det senare, på grund av min fånigt minimala tofs i nacken, var jans anmärkning, vilken han fick äta upp)

när vi kom hem drack vi vin och la pussel. det är nog också min nya hobby (jag anar en viss regression i mina intressen här, pussel, drakflygning... ...fast vedhuggning väger upp det)
fatta att sitta vid ett bord med lite schysst vin och ett pussel... och typ lyssna på radio eller nåt annat. att göra saker bara för att göra dem...
vedhuggning och allsköns andra hobbysar som fotvård och att göra tändstickstavlor tjänar ju ändå ett syfte, att få sina fötter fina och att göra en tavla. och man kan ju alltid hitta tusen skäl att berättiga precis vad man själv håller på med.
att stå på ett fält och titta på en drake som flaxar lite, eller pula ihop en bild som nån klippt isär, det gör man för att titta på en drake som flaxar lite och för att pula ihop en bild som nån klippt isär.
draken eller pusslet skiter ju egentligen i vad som händer (vill jag tro och tycker ju i allmänhet normala människor som inte är konstant antropomorfiska). det gör inte fötterna...(möjligtvis tändstickstavlorna, det var ett dåligt exempel)
men när en hittar nåt som egentligen inte tjänar nåt till, som en bara gör för att göra det, det är inte dumt alltså. slappt och antiproduktivt och ack så underbart.

schysst helg. på jobbet fick jag ett par yttepyttevantar av ett av mina favoritrussin. hon hade massor och jag fick ett par regnbågsrandiga, nu hänger dem tillsammans med en anka som egentligen är en flamingo på min nyckelknippa.

nu ska jag sova, imorgon blir det provskrivande.

(och hallå. kommentera för böfvelen!)

3 kommentarer:

  1. ditt flum.
    du menar såklart en flamingo som egentligen är en anka. som är en and. som är en duva. hua.. nä skoja. som är en flamingo såklart.

    SvaraRadera
  2. ja...jag tänker att om man intalar både sig själv och fågelfäet tillräckligt många gånger att det är en flamingo och inget annat så kommer det bli en flamingo till slut. en flamingo-affirmation :)

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)