söndag 6 maj 2012

varför inte?


såhär blev det när jag tog några av mina plantor och tjoffade ner dem i varsin flaska. det ska bli intressant att se hur detta kommer att arta sig. om inte annat är det ett bra sätt att använda utrymme på, de flesta av mina hyllor och krukor är ju numera upptagna, och jag har ju ett närmast maniskt behov att plantera saker varje dag.
i instruktionen jag hittade på instructables hade det provats med persilja. jag gjorde en med solros, en med mynta och en med rödbeta. alltså tre väldigt olika sorters växter.
mina solrosor förra året blev tre meter höga och hade en stamdiameter på typ fem centimeter, så jag undrar om den här solrosen kommer protestera när den blir större. eller så hittar den på nåt annat najs med sin egen existens. (men det är lite det som är tjusningen med att odla, särskilt eftersom jag är en oerhört entusiastisk noobie. att experimentera, vilka växter gillar vad, hur kan en odla på konstiga sätt, hur reagerar växter på olika miljöer osv)

myntan kommer nog gillart, den kommer ju i sig inte förändras så mycket som till exempel rödbetan kommer göra. jag hoppas jag kommer få en liten halvt konformad arg bonsai-rödbeta i den där flaskan i höst.


här är en annan grej jag vill visa upp. en av grönkålsplantorna  som övervintrade på lotten har skjutit en massa sidoskott från stammen. förhoppningsvis kommer den blomma = eget utsäde av ekologisk grönkål. hurra isf!!! plus att grönkål är en fantastisk växt.
jag kan även varmt rekommendera trädgårdskrokodilen, flerårig, kräver inte mycket näring eller vatten, tål frost och skugga mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)