fredag 4 maj 2012

rötter och blad

jag såg ett recept på maskrosgele i en tidning. "jättegott till grillat kött" skulle det vara. tänkte det var nåt för mig som konsumerar nästintill perversa mängder sådant. så jag gick ut och plockade en påse full. noterade att det finns en hel del siamesisk-tvilling-maskrosor där ute. sen gick jag hem och rensade allt och lyssnade på dunderklumpen medan klegget kokade. nu fattas det bara en redig stek.

för övrigt smider jag sluga planer på att förtära stora mängder ogräs denna årstid. typ gräva upp en fet fet maskrosrot och äta den

"Bladen kan användas färska som sallad (utmärkt substitut för ruccula), 
tillsammans med annan sallad eller ihop med vinägrett.
Blommorna kan jäsas till ett välsmakande maskrosvin. 
Av blommorna kan man även koka sirap, 
som har en honungsliknande smak 
och därför fungerar utmärkt som "veganhonung".
Rötterna kan användas som utfyllnad i gratäng, biffar, paj, rårakor etc.  
Kokta och malda rötter kan även användas som utfyllnad i bröd för 
 att göra det mer poröst. Roten är dock mycket besk 
och bör därför kokas av, helst ett par gånger, innan anrättning" 
thanks till skogsskafferiet
 

och här är några av grejerna som växer (jag vågar inte visa allt för jag blir lite skraj själv när jag tittar på alla mina krukor och inser vilken odlingspsykos som härjar i mitt hem). här är iallafall oregano och citrongräs som växer i mangojuiceburkar vi köpte i frankrike. fiiint!!!

nu äre helg fan. jag ska lösa melodikrysset, greja med växter, klättra och ha det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)