söndag 11 december 2011

plöggeti schmöggeti #8322627

när jag hade studieuppehåll brukade jag komma på mig själv med att sakna det här med tentaplugg. sitta och grotta ner sig i latiska ord och obligatoriska plyschbyxor, dricka kaffe och bli allmänbildad. nu sitter jag här, klockan är två på eftermiddagen och jag är smått desorienterad efter vak/slummer/snarknatten på jobbet, och jag vete fan hur jag ska sätta igång. det enda jag ser är brödsmulor, en ottartidning och facebook. det känns fel. jag borde gå till en spartanskt inrett tyst pluggplats istället för att sitta i den här kitschen.

här är en av mina gamla hits som ni icke-tentapluggande människor kan roa er med medan jag sitter är och tänker på allt annat än vård av skallskadad patient, vätskebalans, bukstatus och kontrakturprofylax.






Ditt centrala nervsystem
Kan få allvarliga problem
Genom till exempel ditt öra
Lyssna nu ska du få höra oh yeah
And then it goes so fast yeah

Pneumokocker, haemophilus, meningokocker kan ge sepsis,
Meningit och pneumoni och
har virulenta kapslar oh yeah
Din hjärna blir rätt körd o yeah

Refr.
Nackstyvhet, hudutslag
Huvudvärk, septisk chock
Förlamning, hörselförlust
Dåligt minne, dålig syn
Hjärnan kan, klämmas in,
Skicka till, CT-röntgen,
Men ge, antiobiotika
Först, och ignorera inte
Symtomen

I din kyl finns det listeria
Som tar sig in i din slemhinna,
skickar ut exotoxin. Och undviker ditt försvar.
Den kan ge dig typ magbesvär, och meningit. Usch.

Refr.
För att, diagnosticera,
Bakteriell, meningit
Kan man odla, likvor,
Blod och sekret från
Nasopharynx, och svalg.
Men skynda dig, det här är seriöst!

Treponema pallidum
är det som ger dig syfilis
konstiga sår och
lesioner i njurar lever beeeen
och i CNS

refr. borrelia, är gramnegativ,
fast har LPS, och är en spirochet.
Den har, tre stadium,
Och diagnosticeras, via serologi
Lymfocytom, myokardit, neuroborrelios
Inte kul.



men meloner tänker jag på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)