lördag 14 november 2009

åker en inte bort kan en inte komma tillbaka

nu har min hustomte jenny flyttat ut i skogen. det känns väldigt tomt, hon har bott här sen i oktober och tagit upp hela min golvyta. så trevligt så, jag kommer sakna henne väldigt mycket.

vem ska nu gnälla över obegripliga tesorter i tehyllan?
vem ska säga uppriktiga okvädningsord över det alldeles för starka kaffet jag alltid brygger?
vem ska nu laga potatismos precis innan jag kommer hem och är jättesugen på just det?
vem ska nu bjuda mig på häägen dazs, klappa mig på kinden och sitta och bara myshänga på golvet?
vem ska nu prata med mig om domedagsfilmen 2012 och hur bra den är trots att hon bara sett trailern?
vem ska nu nalla från mina ölplattor?
vem ska få eurodiscohits på hjärnan och inte kunna sluta nynna på dem?

alltså ska en bo med nån så är det jenny det ska bos med. nu har hon abdikerat, men åker en inte bort kan en inte komma tillbaka, som pippi skulle ha sagt.

igår var vi och shoppade. julklappar. det gäller att börja i tid, och fixar jag det där nu kommer jag slippa tramsa med det i december tillsammans med femtitusen stressade människor och julskyltning från helvetet.
det blir söndagskjol åt far, helgdagsrock åt mor och tvåpack tubsockor åt store store bror.
nej nu ljög jag igen, det blir bra mycket bättre än så.

iallafall, först gick vi och shoppade, sen gick jag och krokimodellade och det var helt fantastiskt. senaste gången jag gjorde det var jag skitdeppig, sjukt förbannad och förtvivlad över livets tillstånd och satt mest där och var på nåt väldigt otrevligt ställe i huvet.
nu satt jag där och fick uppenbarelser om julklapparna jag ska tillverka, den ena iden bättre än den andra, och när äggklockan ringde för att det var dags att byta pose hade jag ingen aning om var jag var nånstans, tills jag kom på att jag satt naken på ett podie i en konstsal. mycket intressant.
idag ska det tillverkas så det står härliga till. (fast jag hyser ju fortfarande agg mot julen..hmmm...)

3 kommentarer:

  1. Det låter som om du har hittat en rimligare medelfart så du hinner med själv också.
    Det där med olika pose´r märkte jag av nu sen vi ätit middag. Vi hade en opera i radion på i bakgrunden och efter middan så fixade Brita med en deg i köket och startade radion där med samma opera. När jag satt på ett visst sätt i salen så fick jag en häftig 3D-surround-upplevelse, lutade jag mig lite tillbaka höll jag på att somna på stört.
    Det gäller alltså att prova sig fram, med små åthävor, till en "pose"tion som uppfyller de behov man har just för just det tillfället.
    Lite sublimt, och för omgivningen möjligen helt oförståeligt med konstiga uttryck och åthävor, men vaffan då, skit i omgivningen och hänge sig istället åt sig själv och de korta stunder egennyttig njutning man kan få.

    SvaraRadera
  2. Du hyser agg mot Julen,men tillverkar Julklappar?!
    Jag förstår inte riktigt......?
    Kalla dem Disaklappar istället!

    SvaraRadera
  3. åh det va fanimej det finast nån sagt om mig på länge! puss! det va roligt i skogen, vi klöv sjukt mkt ved och åt bullar tills vi mådde illa. men nu är jag hos päronen sen ett par dar å här e inte lika roligt så tänker att jag ska åka till dig snart!

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)