torsdag 19 mars 2009

jag har väntat länge nog nu!

dagen började med att jag gjorde bort mig två gånger på tio minuter inför en i min klass. först sa jag att vi har nog inte träffats förut, vilket hon försäkrade att vi hade (men det är ju faktiskt inte så lätt att håla reda på 110 T1:or!!). sen sa jag att jag var glad att mina förutfattademeningar om mina klasskompisar inte besannades, och referade till att jag trodde att det skulle vara en hoper 20-åringar som gick sig när de var arton (och därmed jättesvensson-bittra, baserat på mina erfarenheter av sådana personer bland en del kollegor i hemtjänsten). och såklart hade hon gift sig när hon var arton. och hon var förstås jättetrevlig.
fördomsfullheten straffar sig själv. damn right.

sen blev jag inropad av en kursmänniska för att ha praktiskt prov i de ädla konsterna att antingen sätta kateter, ge injektion eller ta venprov. och jag känner att min approach till hela skolgrejen just nu och förhoppningsvis i fortsätningen oxå är ganska avslappnad och opretto, lite som jag hade velat vara under gymnasiet. likväl hade jag halvsovit sen fem på morgonen och drömt att jag gett injektion med desinficeringsmedel, glömt handskarna vid venprovet (dödsstraff), gjort alla möjliga fel med katetern och allmänt gjort bort mig, fumlat, glömt och misslyckats. (det ska tilläggas att de flesta övningstillfällena vi haft har slutat i diverse vatten/koksaltlösning-krig, fnitter i magkrampsmängd och den allmänna (o)lustighetskänslan av att prata med, och göra olika medicintekniska saker med en fejk-kassler, en fejk-rumpa, en fejk-tjackpundar-arm och en fejk-penis.
så jag var lite nervös, men klämde ner väldigt mycket luft i lungorna och lyckades lotta till mig att bli examinerad på venprov vilket kändes bäst och såklart gick väldigt bra.
så har du en nål till övers och behöver ett blodprov så är det bara att ringa!

nu har jag just kollat på picassos äventyr med amanda. grym film. grymt sällskap :) synd bara att det inte blev någon av de övriga filmerna, men som sagt det finns typ tre år kvar så det är lungan. dessutom blev det ju en promenad i solskenet och en massa mat och prat. och det är så himla gött med folk som är så himla bra :)

imorrn: träning, bussåkning, fika med paula som ska möta mig på stationen, nåt slags häng nånstans med frida inklusive tacos och bag in box. och typ så, fast bra mycket bättre än beskrivet, hela helgen.
jag har ett stort mål: att äta en pizza. helst drypande av olika ostars flott. stor och saftig, ingen sabla kronärtskocka och paprika utan en hederlig kolesterolbomb. anna skipper skulle bli grön av fasa, jag kommer dregla som en pavlov-hund.
jag har väntat länge nog nu!

2 kommentarer:

  1. DU är grym,jag diggar dig! Hade så bra i helgen darling! PÖSS

    SvaraRadera
  2. grattis till venprovssuccén! jag klarade min intramuskulära injektion också.. gud så skönt! trevlig helg! :)

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)