fredag 27 mars 2009

blandade småhopp

det här kan ju då sägas vara den finaste tavlan som någonsin skådats. även en eminent illustration av helgens förehavanden. det började så fint med att vi hade tenta i omvårdnadens innehåll och metoder 15 hp och det var den larvigaste tenta jag nånsin sett :) det är lite skillnad på att på tre rader vardera besvara frågor om obstipation och subkutana injektioner, och att på tre sidor reflektera över begreppet social reflexivitet. så det var ju gött, en fin final av en kurs som jag i princip larvat mig igenom. justja, jag ska ju utvärdera mig själv har jag ju sagt. tallyho!

såhär stod det att jag skulle göra:

...låta bli att......inleda konstiga relationer som alla blir lednsa och förvirrade av. men dessutom gärna inleda bra relationer, eller varför inte fortsätta med befintliga. - på den här punkten har jag faktiskt skött mig alldeles förträffligt (ingen nämnd ingen glömd). däremot har jag seriöst odlat min hobby att ge avhyvlingar till höger och vänster när folk/arla/tjejtidningar/servitörer på norrlands är dumma :)
...lägga ner efter halva terminen (vilket vore dumt eftersom det är ju då som fysiologin och anatomin börjar:)) - halva terminen har gått och jag har inte lagt ner, har inga planer på det heller. men undrar ibland hur länge denna hyperaktivitet kommer hålla i sig, eller om det helt enkelt är så här det kommer vara
...ha prestationsångest. (bra att det bara går att få g eller ig ändå) - ingen friktion, ingen pretention. det har gått som smort med andra ord!
...somna på föreläsningarna (jag ska ta med mig en hink iskallt vatten att hälla över mig själv varje gång jag börjar slockna) - jag har somnat på några, men min tid är för dyrbar för att lyssna på tomtar
...dra ut på tiden med tentaplugg och inlämningsuppgifter - här har då inte dragits nånting. vem är det som har lämnat in allt i tid för att kunna softa kvälen före deadline, för att inse att hela klassen har frenetiskt sista minutenskrivande-ångest?

dessutom lovar jag att...
...skrattplugga som på den gamla goda tiden - hell yeah!
...gå rakryggad inför en viss fellow sjuksköterskestuderande - det ordnar sig med det där
...dansa järnet - det började mycket bra, sen blev det lite sämre med det, men överlag har jga nog aldrig dansat så mycket i hela mitt liv som nu.
...dricka mer mate än kaffe - njaa (fast jag är ändå glad att det är den här punkten jag kuggat på)
..lära mig allt jag kan om allt läskigt kroppen håller på med utan att man vet om det - det kommer det kommer. kursen har ju för tusan inte ens börjat än
...ha de godaste matlådorna med mig - så goda att jag fortfarande inte tröttnat på att äta samma sak i en vecka eller mer

detta studentliv kommer även medföra att jag kommer att...
...lägga en väsentlig del av min budget på öl - word!
...bli fett hypokondrisk, för att lite längre fram känna mig immun mot allt - jag är okrossbar!
...bli nipprig och rastlös av att sitta still - men då kan man göra som tanja tyden, gå upp i brygga!
...bli mer än hälsosamt nördig. ni som känner mig har allt att frukta. - det kommer det kommer oxå. och hellre det än att vara nördigt hälsosam må jag säga
..sticka kopiösa mängder odefinerbara små lappar i föreläsningssalen, bara för att hålla mig vaken - en del fittor har det blivit, och lite hänga gubbe
...raida mitt dagliga bröd, och även annat än just bröd på vägen hem till mitt kära lilla hus om kvällarne - oj oj oj, vilken succé! inte bara bröd, utan även två peruker, en påse bullar utanför carolina rediviva, punch-ädelost, en bok med bibelcitat, en kruka med blindskrift på, bananer, och en tårtpärm. vem behöver gränby centrum?

jag blir riktigt stolt här, jag borde få en examensmössa! nu återstår bara att fortsätta i samma stil så blir det hela tiden roligt!

****

åter till helgen. den uråldriga helgens helg. det började med att jag för mitt eget bästa lät bli att beställa in ett kilo kött på texas long horn. sen hämtade jag min bror på stationen och efter lite spexrep hamnade vi på upplands där
a) jag blev bästis och därefter bordsgranne med bartendern
b) tidigare nämnda konstverk tillverkades av diverse människor runt bordet
c) intågandet av diverse klasskompisar, diverse andra, och ett gemensamt intagande av förfriskningar
d)undertecknad blev bjuden på tre shots av av varandra helt oberoende personer, varav en bjöd och smet, en lurade i mig minttu och en jag endast har ett suddigt minne av (shoten alltså, jag vet att det var du ida)
e) det funderades en del på att gå till stocken, men vi satt hellre där vi satt och luktade på blommorna

efter veckans i raden fjärde raidning och påföljande sovning (dock inte i containern) träffade jag och erik ida för thaibuffe på fredagen. thai-mat in my heart. om du vill att jag ska känna en outgrundlig kärlek och tacksamhet till just dig vet du nu hur man gör. vi spånade lite aggremanger till en genuskampanj och snackade strunt och hade det allmänt trevligt. sen hittade vi en fin partytopp i rosa sammet på myrorna som jag definitivt hade skrämt slag på hela min bekantskapskrets med om inte erik hade sulat in den i sitt cykelhjul. kanske lika bra eftersom kvällens inflyttningsfest hos thomas med medföljande marshmallows resulterade i att det satt väldigt många marshmallows i håret, i låret och på många andra ställen. och jag tänker att det där med att vara täckt i rosa sammet OCH marshmallows vill jag spara till ett senare, alldeles speciellt tillfälle.
förutom krig av olika slag bedrevs det även en hel del guitar hero som kanske oxå det skulle kunna klassa som ett krig mot öronen iallafall, för det lät så illa. jag och ellen började istället göra ett test i slitz där resultatet blev att hon var så cool att hon skulle få ligga med linda rosing och carolina gynning, och jag var så töntig att jag bara skulle få ligga med den skrikiga i antikrundan.
sen hamnade vi på wärmlands där det som vanligt spelades i kissed a girl på repeat (dj:en har typ lika långt närminne som doris i hitta nemo) tills de stängde det dansgolvet och vi var för o-brattiga för att dansa på det andra. så vi raidade lite till och åkte hem.

lördagen bjöd på hemmahäng, ambitiös matlagning och prata om livet-kaffedrickning på hågahögen, halkning i skogen och icke-påhälsande av stackars ingeborg på ackis eftersom de hade vårdrelaterad gastroenterit där och stängt hela avdelningen. på kvällen drog vi till ellen och spelade spel och drack vin med henne och amanda. först ut var rappakalja där det konstaterades att:

  • rapplihej är det som medspelare säger när de vill ha mera vin
  • rapplihej även är en finsk tradition vid bastubad. sisten till grannens hönshus måste övervintra i ett cykelförråd i karelen
  • fanfaronism är en onanimetod där man blåser en trudelutt på trumpet i orgasmögonblicket för ökad eggelse
  • ala är en kombinerad metspö/håv som används för att hissa upp kakor när man sitter högt uppe i ett träd - alternativt även att klättra upp i ett träd och vägra komma ner tills maten smakade som den gjorde förr
  • happra betyder att rulla runt på kullerstensgator med pensionärer som protesterar mellan löständerna - eller att med överambitiös iver ta sig an städning av jordgolv
  • blåsa på navel -är en typisk aktivitet för en full liten tiger

efter en omgång värsta språket och icke att förglömma - earth hour travade vi iväg till en container och hittade: en blondinbelliansk hårklämma med tillhörade hårsvall, en gemensam sked, en massa sammet, en tehuva som passar bra som mössa/skyddsvadderat hus för en mycket liten tiger, olika konstiga formar av silikon, potatismjöl, klädnypor i grälla färger och en mycket tragiskt tidning som heter i form. mindre tragiskt blir det om en läser en mening här och en mening där. då kan det bli

  • Reptilhjärna till frukost
  • Hampafrön - en guldgruva till galenskap
  • Hoppa dig till god munhygien
  • Två frestelser - din putande mage och urinvägsinfektion!
  • Stark och graciös med rödvin varje dag
  • Mmm - skidjackor
  • Reptilen hjälper dig - jeanettes kondition är nu nära elitnivå
  • Chokladkaka med chili gör dig vacker efter 23

lite kul också att denna tidning som är en orgie i ortorexi peppar för att man ska bete sig som Baloo i djungelboken - vara en överviktig runtlullande jätte-sengångare som äter kaktusar med taggarna på och knockas av små barn. dubbelmoral i sin renaste form!

helgen avslutades med att erik åkte hem (najs att du hälsade på!) och jag gick vilse i pannkakan. en halvtimme innan jag skulle börja jobba hade jag fortfarande inte hittat ut ur skogen och fick ringa och varna om eventuell försening. men det redde sig som tur var.
imorrn börjar ny kurs. 8.15.
hoppla!

för er som fortfarande läser kommer det nu en liten fin gymnastisk video:


1 kommentar:

  1. Hej!
    Vi är ett gäng studenter vid Linköpings universitet som ska anordna en konstutställning i Norrköping i maj. I samband med utställningen är vi väldigt intresserade av att komma i kontakt med dig!

    Du kan väl maila oss på dorisksm@gmail.com så berättar vi mer!

    Mvh Amanda Köhlmark

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)