tisdag 26 juli 2011

lycka är att ha en hemgjord rödbeta.

jag vill passa på att varna känsliga läsare för att detta inlägg innehåller element som kan framkalla stark avundsjuka.

det är lite konstiga radavstånd här va...jag skyller på datorn och ska snarast åtgärda problemet!

***
har hängt på lotten halva dagen. det var en mycket trevlig halv dag. bondbönorna som hela tiden har idkat någon form anarkism över hela landet hade en massa bönskidor de ville ge mig.

här tillexempel. och tack.


har ni sett så fint!?
jag gillar att de ligger inbäddade i någon sorts gosigt fluff och tänker numera aldrig igen säga att jag sovit som en prins, bondböna ska det vara!

***
och min blomkål har också fått någon slags megalomani. när jag förgrodde dem (den har fyra syskon) på min balkong pussade jag dem gonatt varje kväll.
solklar crazy cauliflower lady-varning
i allafall har den blivit såhär fin nu, väntar bara på att den ska börja blomkåla sig på riktigt!

***

och finaste ellen kom och hälsade på.
vi drack kaffe, hängde med trädgårdskatten, åt vaniljbulle och pratade om fjällen
(som vi ska till i augusti! maaaaaaaaaaaaaah!)
det var väldigt trevligt och fick som vanligt, på grund av något slags gemensamt hat, en lätt polariserad touch :)

***
det här är kärlek det!

jag sådde en massa rödbetor rätt mycket på måfå. jäklar vad de tog sig. vi fick transplantera om dem så de fick mer plats, de dog nästan, men kolla här lixom!!! så vacker. och den kommer smaka så gott! fatta kokt rödbeta med smörstekt bondböna till.

in your face köttisar!

***
fröet till den här plantan fick jag av bästa fia. jag ska spara några av den här squashen och ge tillbaka till henne. värsta ballt. squash och såna växter är så fruktansvärt (bokstavligt talat) tacksamma, de växer fort, blir skitstora och en får en massa frukt av dem.

(egentligen är jag inte så förtjust i squash, men det får man ju inte säga. men den här kanske får mig på andra tankar)

***
och det här är den samlade skörden. från vänster: grönkål, mangold, bondbönor, squashar och en pumpa, rödbetor. mina fötter har skördat lera.

alltså det finns få saker som är så fina som att odla sin egen mat. särskilt när världens sötaste trädgårdskatt hänger runt och chillar medan jag petar runt.
credd till katten!


nu ska jag sova, imorrn ska jag paddla ut till en ö i en sjö och äta frukost i det gröna.

PUSS!!!!

1 kommentar:

say it! (och vinn unika handarbeten!)