lördag 30 juli 2011

BÄÄR MIG!!!!

hela dagen har bestått av bär, jag har plockat bär, bärt bär (haha vilken rolig ordvits), plockat ännu mer bär, gjort sylt, ätit bär och till slut burit både sylt och bär.

det började igår, jag och erik gick ut i skogen och plockade blåbär tills det blev svart. då hittade vi ett vindskydd, gjorde upp eld och åt salta fittor. sen sovdes det och vaknades fem på morgonen av en väldigt gul sol. samma sol framkallade någon slags kisande ögonform, varpå de sedan stängdes och sömnen återupptogs. halv sju var det dags att vakna.
jag satt i en kvart med ett eldstål från helvetet och fick till sist till snitset på skiten och åt halvt bränd sojakorv med bröd till frulle. asnajs.

sen plockade vi sjukt mycket mer blå bär. att solen var på uppgång var sjukt bra, alla bär kom lixom i silhuettljus och syntes mycket bra för våra hungriga orangea sjuttitals bärplockare.

klockan tio var det dags för melodikrysset. jag hade varit förutseende nog att skriva ut krysset innan och det hela gick mycket bra tills sista låten skulle börja. då tvärdog telfonen av allmän näringsbrist och gick inte ens att muta med ett blåbär. skit i det då.

när vi hade 16 liter blåbär gick vi hem, jag frös in lite för framtida likör-användning. sen kokade vi sylt på resten hos erik hela kvällen. blåbärssylt med vaniljstång, kanel och apelsinskal. hell yeah!
eriks trädgård har några svartavinbärsbuskar som har fått storhetsvansinne. alltså bären får inte ens plats i min navel.(huruvida det säger nåt om nåt egentligen är ju en annan fråga, min navel är inte särskilt stor), jag tog några (läs: många) som ska få bli likör de med. och några vita vinbär, fast de ska få grön färg. gud så chikt!
och så åt vi blåbärspaj. nu fick det väl vara nog tänkte just alla men jag var tvungen att, med bär och sylt i ryggsäcken, plocka lite kantarell-bär på vägen hem. och har seriösa planer på att gå upp halv sju imorrn igen och plocka hallon.

NEJ VET NÅN VAD. DAGENS UNGDOM!!!!

1 kommentar:

  1. Det är inte så stor skillnad på skogen och en container,skogsråtta eller containerråtta....
    finns mycket att hitta och du får aldrig nog...

    Anita

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)