torsdag 14 juli 2011

ajvar

jag gillar det här med att återupptäcka grejer jag trodde jag hade tröttnat på/förpassat till historien/vuxit ifrån.
när jag gick i gymnasiet brukade jag ha ajvar och solrosfrön på mina mackor. (avjar är en sorts klegg gjort av paprika och aubergine och typ chili. oerhört exotiskt)

sen la jag av med ajvar för att jag helt enkelt föråt mig på det, och sedan dess har jag hyst en sorts avighet till denna lilla röda röra och tänkt att det nog var en tonårsromans som jag inte behöver återuppta.
tills förra veckan, äh jag provar väl lite då när jag ändå satt ute i skogen och var dödshungrig efter flera timmars bouldrande. hujedamej. asgott.

särskilt med rostade solrosfrön på. perfekt veganskt, lagom kladdigt, fin färg och hyfsat billigt.

nu är det kört.

1 kommentar:

  1. Hej Deez, det du beskriver är inte ajvar, det är Pindjur som innehåller röd paprika, tomater och aubergine, med stark paprika om man vill ha i. Ajvar görs endast på röd papriika. Men om du befinner dig i närheten av en utländsk delikatess affär så tveka inte att fråga efter grön ajvar från Makedonien, super gott, gjord på grön paprika med aubergine i :) lycka till

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)