onsdag 24 februari 2010

undrar vad det blir till slut


för första gången i mitt liv, efter flera års latent letande, har jag blivit upplyst om hur en tar en skärmdump. som låter precis som om en bajsar på dataskärmen, vilket ju inte är fallet. min första bekantskap med PrtSc-knappen resulterade i denna bild.

det är katten som flyttat in i den förtjusande kvinnan's kollektiv. än så länge heter den bara katten, kisse, missen och så vidare. jag har därför startat en (ganska ogillad...hrmpf) kampanj i syfte att hitta på namn till denna otroligt söta varelse. (som jag ännu inte träffat och därför enligt egna regler inte borde sätta ett namn på än, men min fantasi är av annan åsikt).
när jag idkar ideellt arbete i denna kampanj brukar jag oftast mötas av ett

oäää,
det var inte det här jag ville att vi skulle prata om!
sluta prata om dina förgrömmade kattnamn!
du har ju inte ens träffat den
!

och min kampanj brukar tystas ner under hot om att lägga på.
vad gör jag för fel? det finns ju så många bra namn! till exempel
  • fastighetskatten, känns lagom satiriskt, passar skitbra i ett gemensamt hushåll. en kan kalla den för fass och det gillas ju av en medicinstudent. detta blev dock nedröstat, så jag bytte spår..
  • grisen en kan säga kattgris, det är gulligt. röstades ner med motiveringen att djuret inte kunde heta som ett annat djur
  • ägget låter runt och mjukt och gulligt, men nähä, inte det heller
  • siw som i siw malmqvist, gillades lite grann, men dömdes sedan ut. jag tyckte det var ett oerhört bra namn, en kunde sy ett litet 70-talsfrökläde till katten och lära den dansa i det så som en viss matte bruka göra..men nähä, det gick inte heller
  • gud ingenting annat verkade ju duga (obs jag är ICKE religiös, förstår ni hur långt jag kan gå för att denna katt ska få ett värdigt(?) namn!!!)
  • husmusen passar bra, innehåller många s (vilket ju inte alls har någon betydelse i kattnamn, det är bara en myt, fråga katterna nollan, harry, alan och löffel så får ni veta) även detta namn ratades eftersom det syftade på ett djur som inte vara av samma sort som djuret som hela kampanjen är till för.
  • comhem jag minns inte hur jag kom in på bredbandsleverantörer över huvudtaget, det måste varit av ren desperation. sådana är ju från helvetet. lika bra att det ratades.
  • tre.se se ovanstående beskrivning
  • durumvete egentligen snodde jag detta namn ifrån en midsommar för cirka 14 år sen när en kusin behövde tips på namn på D till ett nytt föl. en annan kusin tyckte att durumvete var ett bra namn. jag med, men tydligen inte så många andra...
  • hirs ...därför bytte jag växt, men inte heller detta passade...
  • korn men herregud vad folk ska vara kräsna!
  • olika ställen i canada jag bytte bana igen, men då blev det fara å färde för samtalets fortsatta varande, så jag fick lov att sluta komma med förslag. dåligt, det finns ju jättefina namn på städer i canada! squamish, banff, revelstoke, haidaguai, yoho, kaslo...
vad det här lilla djuret får heta fortsätter att vara ett mysterium...


----

klockan halv två börjar min praktik på kardiologen här på ackis. förutom en negativ sak (sluta sent, börja tidigt= ingen bra sömn), kommer jag bara på bra saker med de kommande sex veckorna: full rulle, morgoncykling, det blir ljusare, ingen busspendling, ingen total förvirring och ensamhet, inte tuuusen uppgifter som ska klaras av, mer specifik omvårdnad, eget stetoskop+sax och schyssta kursare att hänga med på samma avdelning.
för övrigt kommer jag själv säkert drabbas av hjärtsvikt, men det är sånt en får ta.

min plan är att konsekvent gå upp jättetidigt varje dag för att inte bli helt kajko i dygnsrytmen (undantaget helger i stockholm och liknande). varför gör jag detta mot mig själv? gå upp kvart i sex om jag inte absolut måste?, brukar jag fråga ibland. men jag tänker att det kan ju vara ett intressant experiment. dessutom börjar ju mitt vinter-ide övergå i min vanliga vår+sommar-hyperaktivitet. vi får se hur det går.

nu ska jag ut i solen!
sen dansa afrikans dans (som förutom att namnet är oerhört kolonialistiskt, är fett najs)

i år var jag förresten på gymmet (kors i taket). dagen innan hånade jag människorna som var inne på gymmet. men det var faktiskt najs just den stunden, lyssnade på poddradio och kom fram till att jag nog var oerhört vältränad i jämförelse med den motion jag (inte) utfört sedan i somras ungefär. men ingenting slår ju hederliga saker som bergbestigning och vedhuggning och sådant.

nej, här kan jag inte sitta, ut med mig!

6 kommentarer:

  1. Fullständigt underbara namn Disa! Särskilt Husmusen! Hahaha..

    SvaraRadera
  2. Siw håller jag med om är lite trevligt men ack så fantasilöst och trist namn ändå. Jag vet! Siri borde katten heta! Ett s-namn och allt! Eller varför inte Disa!?!? Helt enkelt efter sin envetna namngiverska? =D
    Ljuvligt söt kisse på bilden, verkligen!

    Ska för övrigt själv bli med katt om en vecka ungefär. Två stycken omplacerings herrar på 12 o 7 år! Men de har förstås redan namn, Simon och Snuffe heter dem! Snuffe är äldst och har tyvärr diabetes. Men det ska nog gå fin fint med rätt kosthållning behöver han inte ens medicin! =P
    Ha så kul på praktiken nu!
    //Anna Å

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om SOLTASS eller SNÖFRID?

    Stackars,att måsta stiga upp så tidigt!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Nu vet jag!
    MAJA GRÄDDNOS!!!!

    SvaraRadera
  5. Jag röstar antigen för ett tantnamn, typ Gunhild eller Britt-Marie eller Hildur, annars nåt i bestämd form, typ Semlan, Vispen eller Krattan.

    SvaraRadera
  6. Grisen såklart! finns inget bättre kattnamn än grisen!!

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)