tisdag 16 februari 2010

dagens pappa i ett nötskal (eller polygrip i skalman-skal)

idag skulle min pappa komma förbi på väg hem från stockholm och hämta upp lite saker hos mig. jag ringde honom från skolan och undrade när han skulle vara på väg, och han sa jaaa, jag har ju låst in nycklarna i bilen säger pappa lite brytt. (hur dett har lyckats är en gåta eftersom bilen hyser starkt agg mot att låsas eller bli upplåst på ett konventionellt sätt utan bara nöjer sig med den hemmgjorda riten öppna bakluckan, veckla ut den i bilen boende båtshaken och på fult vis bända upp låset i förardörren. reds. anm.)

ajdå, sa jag, hur ska du göra då då?
jag har ju en polygrip!!! hojtar pappa glatt och alla orosmoln var ur världen. (min pappa har allt utom atlantångare och månraketer i sin midjeväska och är i princip en korsning mellan skalman, mcGyver och en huvudbening. reds. anm.)
okej okej sa jag och ja du vet var grejerna står osv osv.

senare på dagen när jag på grund av sömnproblem ditchat föreläsning och cyklade hem för att bege mig ut i skogen istället, möter jag hans bil alldeles nära mitt hus.
i bilen sitter en väldigt plurig, nästan fnittrig pappa och klämmer på berättelsen om sitt överväldigande stordåd han just utfört för att komma in i fortet (bilen).
jag frågar hur han gjorde.
"kolla, det finns inga märken på hela bilen, det syns inte alls!!!!!"
men hur gjorde du då?
"ja, en kan ju inte slå in rutan eller komma in med fingrarna genom fönstret..."
men hur gjorde du då för bövelen?
"jo på vindrutetorkarna sitter nån metallbit ...vinkla...lirka...fönstret...krok....o så vips så är det öppet, utan ett spår!!!"
säger pappa exalterat över sitt stordåd.

åh, vad smart, vad bra du är, mcGyver!!! sa jag. sen yttras ett av pappas klockrena citat, detta hade jag inte hört förr:

"ja, en får inte vara dum, då kan en bli chef!"

word!

2 kommentarer:

  1. Alltså det där citatet tänker jag ta till mitt hjärta och aldrig glömma! :D

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)