onsdag 13 januari 2010

hjärnor

det är som att sofforna utanför bibblan på BMC har blivit något slags pluggläger. alla sitter o fikar och har fett mycket plugg-godis med sig. det gås runt i myskläder och fattas bara liggunderlag och sovsäckar i ett hörn.

förra terminen när vi hade anatomi/fysiologi var jag ju en riktigt seriös student som pluggade duktig i tysta läsesalen varje dag efter föreläsningarna jag i princip aldrig somnade under. dessutom tog de hand om oss o tvingade oss att ha basgruppsträffar där vi skulle läsa olika tankenötter och lära oss.

vilka tider det var, nu är vi övergivna vind för våg och sitter alla i samma båt med segel av 18 feta föreläsningskompendier vi förväntas lära oss.
så hur var det då med studietekniken? jag brukar tänka att om jag sprider ut alla mina pluggpapper riktigt duktigt över köksbordet och gnäller över dem och bläddrar igenom medan jag gnolar en liten harang av obekvämlighetsgrymtanden, så fastnar nog saker.
sen när klockan är elva och jag upptäcker att jag efter alldeles för många koppar kaffe och vändade av papper och grymtanden, inte har kommit just nån vart, då skriver jag en sång om det hela för att inbilla mig att jag faktiskt gjort nåt vettigt.
sen laddar jag upp den via skitsegt internet vilket tar så lång tid att jag inte hinner gå och lägga mig i tid, och försover mig dagen därpå, om jag inte somnar i skolan.
och från och med nu så tänker jag officiellt inte skämmas för att jag somnar. är föreläsaren så monoton att den inte lyckas hålla en trött jävel vid medvetande så är det inte mitt fel. och att jag är typ den enda som alltid somnar (jag vet inte så noga, jag sover ju och kan int undersöka saken) är inte mitt fel heller. det är säkert genetiskt.

som väntat urartade dagens plugg framåt kvällen, ett av mina bidrag till denna urballning var att försöka simulera stelkrampsposen bryggställning med konstigt stelt flin i ansiktet. det slutade med att jag ramlade av min stol, krossade skallbasen, fick meningit och hjärnabscess och lite cefalosporin på det, så det ordnade sig till slut.

alltså verkligen, ena dagen fattar jag inte vad jag håller på med. varför ska jag bli sjuksyrra, varför ska jag lära mig om vilka bakterier som finns i näsan, jag ska ju jobba med sexualpolitik ör i helvete. fast sen så sitter jag ändå där och myser av all allmänbildning och hur coolt smarta bakterier är fastän de inte ens har nån hjärna. nåt fastnade visst in iallafall.
jag är sjukt smart!

3 kommentarer:

  1. vad säger att det ena utesluter det andra va? det är ju alltid bra med lite sjuksjuköteskekunskaper eller annat halvvettigt innan man blir en riktig haj på sexualpolitik. kanske. bara kanske.

    SvaraRadera
  2. ja men precis, det är ju det jag också tänker när jag lyckats stilla min rastlösa hjärncell :)

    dessutom är det ju sjukt najs med den här allmänbildningen, jag blir ju typ hög på alla latinska namn och grejer!

    SvaraRadera
  3. Vad trist att ni blir så övergivna!
    Ni verkade må bättre av lite styrning och disiplin.
    Jag håller med Frida om att det ena utesluter inte det andra.Sjuksköterskeexamen i botten är inte dumt att ha!

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)