torsdag 28 maj 2009

idag har jag kollat på en massa grymt bra dokumentärer om HBT-kamp i Uganda och Sydafrika. där var det inte nådigt må jag säga. cred till alla som kämpar världen över. det är ju ganska lätt att innesluta sig i en liten HBT-bubbla i det här landet, men efter att ha läst en av de mest vedervärdiga bloggar (värre än blondinbellas) jag nånsin läst idag blev jag påmind (eller ja det blir jag varje dag) om att det som försiggår på vissa håll i sverige är något slags Hades där arbetet för grundläggande mänskliga rättigheter är självaste sisyfosarbetet.
jag tar mig friheten att citera, men här är en länk för de som vill läsa mer av denna smörja.

"Nu har då slutligen homolobbyn tagit över den Svenska kyrkan. Den läspiska Eva Brunne efterträder Caroline Krook som biskop i Stockholms stift.
Upprördheten kommer från alla håll och är det så att vi verkligen vill behålla den Svenska kyrkan och det Kärleksbudskap som Jesus förmedlade så måste vi nu kräva en ny riktning.
Dag Sandahl, komminister i Högby vill i den
Kristna tidningen Dagen som en sann och ödmjuk Kristen inte kommentera Eva Brunne som person, men säger – “Hela homoagendan styr oss ut i eländet.”
Till och med de nyfrälsta känner till Herrens vilja bättre än de som går i Homolobbyns koppel.
Bloggsidan Nyfrälst skriver:
Jag är inte intresserad av att döma någon, men det är faktiskt oerhört att Svenska kyrkan väljer en öppet lesbisk biskop!
Låt mig precisera att det är utlevd homosexualitet som är en synd. En homosexuell kristen som väljer att leva i celibat gör i mina ögon någonting storartat, och är värd all uppmuntran och beröm, och må Gud välsigna de som väljer det.
Man måste bestämma sig, och kanske Svenska kyrkan har bestämt sig för att inte tro på Bibeln. Då borde de säga det rakt ut! Det finns otvivelaktigt många medlemmar i Svenska kyrkan som tror på Den Heliga Skrift. De förtjänar att få veta vad deras kyrka står för, vilken sorts falsk kyrka det är."


sedan har de med den otroligt respektfulla slutklämmen till sin "förre datakille sven"

jag vet inte vad jag ska säga. kölhalning kanske är ett bra ord just nu?
för det första har jag aldrig fattat grejen med kyrkan och kristendom eller religioner över huvudtaget. folk kan bli invaggade i att de vill väl, men hur de än försöker så blir det bara fel. så det är ingen ide att ens försöka. lägg ner det där tjafset med en gång. sen om folk vill ha en polare som bor på ett moln eller nån annanstans så fine, men att låta ens kompisar bestämma vad en tycker, det låter inte som nån bra relation.



***********
för övrigt är det tenta på tisdag. tiden just nu känns som jag tänker att det kanske känns för gravida människor som går över tiden och bara vill att allt ska vara över.
det har pluggats in enorma mängder ord, funktioner och kretslopp. det har druckits mycket kaffe, vin och även tuggats lite på ett och annat kompendium i ren frustration. det har inte brytits ihop, men det har velats i den stackars hjärnan om hur mycket som verkligen ska kunnas och hur svår tentan kommer vara. det har tillverkats fysiologiska affischkampanjer, det har trakasserats kombos med idel kroppsfunktioner i tid och otid, det har vaknats tänkades på m. sternocleidomastoideus och fascinerats en hel del.
min stress har redan lagt sig, cortisolet har hämmats och immunförsvaret satt igång igen.
jag fixar det här.
...på tisdag.

2 kommentarer:

  1. Psst, Ingers blogg är inte på riktigt...

    SvaraRadera
  2. Om jag inte tar alldeles fel så tror ju de religösa på en skapelseberättelse där Adam och Eva var de första människorna på jorden.
    Efter att ha "syndat" (ätit äpple) i paradiset så blev de utkörda ur paradiset och satte igång att starta upp mänskligheten. Varje gång Eva födde barn så blev det tvillingar, en av vart kön. Adam, den patriarken, lät då så småningom sina barn gifta sig med varandra, var prästen som vigde dem kom ifrån förtäljs inte, Adam kanske tog sig den rollen.
    Så enligt den skapelseberättelsen så utvecklades mänskligheten med hjälp av syskongifte! Inte så underligt då att det finns vissa individer som har ett beteende som tyder på väl utvecklad inavel.

    Som väl är finns det ju en annan gren av mänskligheten som erkänner en annan "skapelseberättelse" som inte inkluderar "synd" och inavel och där det trots allt är tillåtet att äta äpplen.

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)