måndag 25 maj 2009

vad är det för fel på magdalena ribbing?

i senaste numret av QX säger hon, angående homobröllop (om det skulle finns nåt man ska tänka på när det gäller samkönade bröllop):

"jag tycker inte att en det är en bra ide att en kvinna klär sig i maskulint betonade kläder, något jag vet förekommer vid lesbiska bröllop. Risken finns då att hon ser ut att vara utklädd till man, och det kanske inte är avsikten"

hallå i huvet? hur könsrollsbekräftande är inte det? handlar det inte om att ha kläder en känner sig bekväm i? handlar inte HBT-prylen om att få vara som en känner för, ha på sig det en vill och göra vad en vill? handlar inte legaliserandet av homoäktenskap att få vara som en är, utan en massa yttre förståsigpåande (av extrema traditions- och etikettsfanatiker)? dessutom finns det inte en som är "man" och en som är "kvinna" (vad nu det betyder) i flatäktenskap. det är en som är lång och en som är kort. och därmed basta!
jag tror jag är magdalena ribbing-ofob. och det är jag stolt över.
dessutom är jag transvestit eftersom jag har på mig kläder som är karakteriskiska för "det motsatta könet" oj guud vad skämmigt.
dagen började med att jag snoozade omedvetet och dröm-tänkte på ordet procrastinate tills jag vaknade en kvart innan skolan började. därför får jag (trots att jag spelat anarkapet, druckit vin och kommit fram till att syra-bas balans inte alls var så himla svårt egentligen) gnälla idag.

det är störigt med...:
  • folk som tycker det är sjukt galet att man äter frukostmackor med medhavt smörpaket på tiorasten i skolan. och att det ligger makaroner i smörpaketet. (vad har folk för referensramar egentligen? det finns betydligt galnare saker en kan göra än det.)
  • folk som betonar sin kroppsbehåring (som om nån bryr sig). eller brudar som överhuvudtaget pratar om maskulina saker hos sig själv som att det vore nåt dåligt. maskulina och feminina saker finns bara i ens huvud. och leve kroppsbehåring!!! en ser väl ut som en gör för i helvete!
  • dieter av olika slag som folk envisas med. det funkar inte så.
  • magdalena ribbing
  • mormoner.
  • att uppsala pride ligger mitt i tentaplugget. halla! planera lite bättre va!

däremot har detta varit fett najs idag:

  • föreläsare som säger guck. det gillas.
  • plugg i en park med en massa fjärilar och konstiga frön som poppar när en går på dem
  • kaffe en massa gånger
  • nya ord som damptös, meckmöx, frikadess och åactine
  • castillo de gredos
  • vykort
  • och att vara redo för äventyr i största allmänhet
  • vilka ord som helst på östgötska
  • rosarandiga sparkdräkter
  • plugg på taket med egengjord ost i solen

och att sova ibland. det ska jag göra nu. kanske.

nattinuffsan!

1 kommentar:

  1. Amanda Åkerström31 maj 2009 kl. 20:46

    Haha, det värsta är att jag vet vilka du pratar om när det gäller snacket om kroppsbehåring! :P

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)