onsdag 9 december 2009

det här med gud alltså

igår fikade jag med en kristen missionär. det var intressant. (fast det gick inte så bra med själva missonerandet). det hela började med att jag blev inbjuden till en thanksgivingmiddag av agape. en gång snackade jag o katrin med dem i skolan och när de sa att det vankades en schysst middag tänkte jag att fastän jag är kommunist och indian så är det ju trevligt att vara tacksam.

och jag blir alltid särskilt tacksam över gratis mat. win win situation alltså. hur som helst, middan var trevlig (jag o svempa satt och snackade om genus och den medelålders vita mannen med en jurist hela kvällen) och maten var god (potatismos, brunsås o tranbärssylt).
sen frågade en av arrangörerna om jag ville fika nån dag, och det blev inte vilken fika som helst. det snackades guds vara eller icke vara, vilket vi hade ganska skilda åsikter om. det drogs metaforer och liknelser till höger och vänster. jag liknade bibeln och religion i största allmänhet med folks allmäna hysteri över harry potter och star wars (och de flesta vet ju att jag inte vill befatta mig med sådant). missionären hade lite mera klyschiga metaforer att komma med, men det lixom bara bet inte på mig.

det går jättebra att frälsa mig med gratis mat och liknande, men att pådyvla mig att bli polare med en typ jag aldrig träffat, när det finns asmånga bra typer runt omkring mig jag hellre snackar med, nääe.
till slut sa missionären i alla fall att hon trodde att gud hade "faith in me" och utmanade mig sen att, innan jag gick och la mig säga "hej gud, om du finns, visa dig".
varpå jag sov skitdåligt, vaknade som ett as och sov mig igenom hela förmiddans föreläsningar gömd längst bak i salen. det var nog guds fel.

efter lunch, där svempa bekände att "satan bor i mig" var det ännu segare föreläsningar (jag drömmer mig tillbaka till föreläsningarna om njurarna med lina i våras, då var det liv i luckan (hjärnan)). sen dansade vi lite afrodans innan vår kommande läkemedelsräkningstenta satte klorna i våra medvetanden och fick oss att räkna ut hur mycket fett per ml te det finns i teet om en först häller två matskedar vatten i mjölkpaketet (för att spara mjölk) och sen her det i teet. vi kom fram till någonting väldigt smart som jag nu har glömt.

inatt ska jag inte sova dåligt.



natti natti

1 kommentar:

  1. Hur kommer det sig att alla "sekter" samlas i Uppsala?Gratis mat fick ni,Åka raggarbil till Maranatas möte på -60talet fick vi.(vi var där i studiesyfte och var smått chockade)
    Agape,Livets Ord och Maranata,samma skrot och korn.Visst ska man respektera människors tro,men detta........

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)