söndag 3 juni 2012

okej hur blev det nu...?

sjuksköterska. check på den då och det här känns fullständigt osannolikt. 
det har lixom varit som att jag tänkt att det här blir nog bra och det ska bli skönt att göra klart en utbildning jag påbörjat, men nu när folk sagt grattis till mig i flera dagar fattar jag som inte att det är till mig. på riktigt. för en sjuksköterskeexamen.  
hur fan gick det här till va?


börjar jobba imorrn, det kommer säkert bli jättebra. men jag kommer i min officiella förvirring känna det som att jag bara låtsas vara sjuksköterska. iallafall ett tag. 
och det blir ett helt annat sammanhang, en ny identitet. nu finns inte klassen längre och jag är inte student längre. och nu är alla schemalagda aktiviteter obligatoriska.

en oerhört smickrande bild från panchis-festen under nollningen. observera att jag har kjolen bak och fram, samt en tub chokladsås i handväskan. morgonen efter festen hade jag blodblåsor på fötterna efter all dans. studentliv i ett nötskal.


i början av utbilningen (våren 2009) skrev jag ett studentkontrakt med mig själv här på bloggen. här hittar ni det jag tänkte att nu kan det ju vara på sin plats med en utvärdering och lite kommentarer över hur det blev och hur det var.

"studentkontrakt

jag har upprättat ett kontrakt med mig själv för att min förestående studietid ska bli så behaglig som möjligt. med tanke på vissa smärre felaktigheter i mitt studiebeteende förra gången (socialpsykologi A ht 2006 reds. anm.) känner jag att det kan vara på sin plats att jag skärper mig i största allmänhet.

jag disa a.k.a skalman, drulleförsäkring kohlström intygar härmed att jag under denna utbildning kommer att:

låta bli att...

...inleda konstiga relationer som alla blir lednsa och förvirrade av. men dessutom gärna inleda bra relationer, eller varför inte fortsätta med befintliga. (jag har träffat helt fantastiska människor både i skolan och utanför den de här åren. så jävla bra. och en del jobbigheter har det varit. men allt ordnar sig. alla är fina.)

...lägga ner efter halva terminen (vilket vore dumt eftersom det är ju då som fysiologin och anatomin börjar:)) (pluggade satan jämte spex och kex under just anatomin, sjukt kul kurs. och jag la aldrig ner, eller jo om en räknar min halvårspaus, och mitt icke-genomförande av ett PM i T3, då jag låg sjuk i spexpest.)

...ha prestationsångest. (bra att det bara går att få g eller ig ändå). (ingen prestationsångest här inte. jag hade bättre saker för mig, vila sig i form eller öla sig i form. plus kaffe och pedagogiska sånger)

...somna på föreläsningarna (jag ska ta med mig en hink iskallt vatten att hälla över mig själv varje gång jag börjar slockna) (FAIL, jag har väl snittat på att somna efter tio minuter under kanske 60% av föreläsningarna. det enda som hjälpt är stickning eller antecknande. sen har ju vissa föreläsare inte mer än förtjänat att jag smygit ner på golvet mellan stolarna och lagt mig till rätta i några timmar. hah)

...dra ut på tiden med tentaplugg och inlämningsuppgifter (förutom PMet i T3 har jag förträngt alla gånger jag skitit i plugget eller lämnat in saker försent av ren trots. men just tentaplugg har jag gjort alldeles ypperligt bra (läs, åkt till frankrike och fjantat runt veckan innan slut-tentan)

dessutom lovar jag att...


...skrattplugga som på den gamla goda tiden (WIN, oj vad det har skrattats! som när jag och sven drack en bib vin och spetsade hälso- och sjukvårdslagen med en skidstav. vi VET hur det ska pluggas!!!)

...gå rakryggad inför en viss fellow sjuksköterskestuderande (oj det där var länge sen nu. det var mitt ex. som nu är barnmorska. och världens coolaste och bästa. WIN)

...dansa järnet (fuldans med sven i ekoparken efter valborg, fuldans överallt, lindy hop kurs. fett med svett på katuschka. fast ibland är jag nästan för bekväm på min soffa.)

...dricka mer mate än kaffe (kaffet vann, koffeintoleransen står på topp!)

...lära mig allt jag kan om allt läskigt kroppen håller på med utan at man vet om det (som att det går att vända tarmarna bak och fram, som att en kan ha guttaperka i munnen, som att sprängd pung luktar ostbricka, vad mer vill ni veta?)

...ha de godaste matlådorna med mig (jag köpte mat i cafeterian för första gången under hela utbildningen för några veckor sen. det betyder ju inte att mina matlådor har varit kulinariska, men de har definitivt utfodrat mig på tillfredsställande sätt denna tid.)


detta studentliv kommer även medföra att jag kommer att...


...lägga en väsentlig del av min budget på öl (JA)

...bli fett hypokondrisk, för att lite längre fram känna mig immun mot allt (JA)

...bli nipprig och rastlös av att sitta still (oh herregud ja, jag är glad att jag inte utexamineras till kontorsråtta)

...bli mer än hälsosamt nördig. ni som känner mig har allt att frukta (buuuuuh!!!)

...sticka kopiösa mängder odefinerbara små lappar i föreläsningssalen, bara för att hålla mig vaken (mest fittor och vantar skulle jag väl kanske säga, men de höll mig vaken)


...raida mitt dagliga bröd, och även annat än just bröd på vägen hem till mitt kära lilla hus om kvällarne (mycket bröd och även typ allting annat som existerar har jag släpat hem, det mest episka är ju dock fortfarande när jag och ellen efter den episka kvällen på stocken släpade hem två cykellaster med käk över snötäckta åkrar i 15 minusgrader hem till mig och jag knappt ens visste vart jag bodde.)"


min fina klasskompis, uppsatspartner och eviga peppmaskin sofia och jag på examensceremonin.

såhär såg vi ut på julfesten 2009. vi blir då bara snyggare med åren




näe, om 12 timmar börjar jag mitt arbetsliv. 
det är bäst jag planterar lite basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)