torsdag 9 april 2009

påsklov i halvtid

med jeff buckley i lurarna styrde jag kosan hemåt dalarna i måndags för att skrämma min ömma moder på hennes arbetsplats. dessvärre hade hon hunnit före till stationen för att möta min bror som skulle anlända typ samma tid som jag. ett sådant sammanträffande. de två hemkomna lortiga barnen slängde in sina väskor i skuffen på mammas bil och gick sedan hela vägen hem i solskenet. vid hemkomsten hade pappa kokat ihop något väldigt smarrigt kuckelimuck med högar av parmesan på. det fanns också en fullt fungerande teve och en fluffig katt. allt i sin ordning :)
planerna för påsklovet har för min del varit ungefär de samma som varje gång jag är hemma: rota runt bland saker på vinden, slåss med min bror, klappa alan, kanske sy lite grann, gå i skogen, träffa gamla hemvändande polare.
detta tänkte jag nu illustrera med väldigt gamla, ej tidigare publicerade bilder

första maj, 2005 i stockholm,
det roligaste är ju killens min där i bakgrunden


igår var jag och erik inne på marres och drack öl med bell. bell har jag inte träffat på alldeles för länge och det är ju försmädligt men desto roligare när det väl blir. finaste bästaste bell <3.
just nu minns jag inte riktigt vad vi pratade om (det kan ha att göra med att en stor stark på marres är 2 dl större än i uppsala), men det innefattade hur man hänger bak och fram på en åsna vill jag minnas. och om tjommar.
en eloge till marres oxå (till er som inte är infödingar i falun kan jag säga att mares var det stället där alla hängde, enbart på grund av den fantastiska indian/western-inspirerade inredningen med sadlar på takbjälkarna och hötorgskonst med indianer på, plus diverse djurhuvuden uppspikade på väggarne. det var tider det. ölen kostade 30 kronor halvlitern, vi fick dricka hur mycket vi ville. nu har marres flyttat och tagit med sig inredningen till världens största lokal där det satt kanske tre till pers förutom oss. men bäst var ändå bell i egen hög person!

jag och alan

det här fluffet har för egen maskin giljotinerat påskriset för att lattja med fjädrarna. egentligen är han ganska butter och gammal och har misstänkt artros eller nåt sånt. men när han ser fjädrar glömmer han lixom bort sin image och får kolsvarta ögon och måste anfalla. och sen tappar han oftast balansen, sätter sig framför kylskåpet och skäller.


min morfar har flyttat och det är tusentals lådor, kassar och mystiska antika möbler i hela huset (som att det inte vore det annars...). bland annat en massa mönster som mormor hade och tyger finns det ju miljoners stumpar av, och några lite längre bitar. det var länge sen jag sydde nånting seriöst över huvudtaget, och det var ju faktiskt så att i typ ett halvår så var det min främsta sysselsättning, att sitta och lyssna på radio och sy kläder. i like. hela dagen har jag sytt på nån slags klänning/tunika-pryl som jag sedan idkade byteshandel med och tillskansade mig en mjukisdress i självlysande chockrosa plysch med revärer från min mamma. hon hade fått den genom sin störtsa hobby, att ta trenummersprenumerationer av konstiga tidningar med medföljande premie. hur som helst blev vi båda mycket nöjda och väldigt snygga!


jag och erik, vintern 05
(när jag egentligen bodde i spanien)

det är ju typ ingen snö kvar, men dessbättre en massa nerblåsta pinnar uppe på ängen. dom kan en kasta runt för sig själv eller till en hund som kommer dit och vill leka. båda är lika trevligt.

för övrigt har jag rotat fram detta på vinden:
  • mitt bastkjol+kokosnötsskalBH(otroligt oergonomisk)+ snäckhalsband
  • en skjorta jag sydde i femman, i leopardmönster
  • min favorit tshirt från falu folk 92 kanske, det är en häst och texten i love horses på den :)
  • ett par blåa lurviga öronmuffar
  • diverse sjuttitalsorange köksredskap såsom durkslag, ljusstake och kaffefilterhållare
och jag har fått en kasse med saker från morfars gamla hus innehållande:
  • en bok om groddning
  • två fina emaljkastruller med puttinuttiga mönster utanpå
  • en massa linnen
  • en bok om kvinnohistoria
  • fem miljarder stickor och virknålar
  • diverse lustga brev jag skickat till dem när jag var liten
sannerligen, det är alltid julafton när jag åker hem, även om det är påsk

imorrn åker vi till stugan och äter påskmat och hugger ved. jag tänker också dricka rom o cola, kolla på sing along versionen av mamma mia, örla runt i skogen och pumpa upp asmycket vatten bara för att pumpen är så fin.
hasta la vista!

1 kommentar:

  1. Underbart det låter! Vad glad jag blir att äntligen få läsa ett inlägg från dig! Och vilka jäkla härliga videos du skickade till mig på Fejjan. Sköt om dig. Puss puss

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)