torsdag 29 januari 2009

dagens tankar på BMC

idag hade vi tre föreläsningar i samma sal.
den första handlade om att det är fult att fuska. det är det ju, särskilt när en läser ett program med en massa saker en vill kunna.
den andra handlade om etik och etik i ett genusperspektiv. det är schysst att de utgår från att ingen vet nånting, då kan jag breda ut armarna över bänken och samtidigt som jag lägger ärmen i mitt nyss ratade kemiskt jordgubbiga tuggummi jag just lagt där, fundera på varför det sitter politiska klistermärken tio meter upp längs väggen.
hur kom de dit lixom, hade de en jättelång pinne? eller är det vaktmästaren som sätter upp dem i smyg?

det roligaste idag var ändå den skitstora modellen av vad det nu var som upptog ett helt hörn nere där föreläsaren stod. ungefär två meter hög på en ställning satt en gigantisk plastgrunka som vid min närmaste eftertanke såg ut som det gula på den här.
fast med den spetsigaste änden neråt, och resten av kroppsdelen avcuttad. dessutom satt det en del gamla sladdar i olika färger systematiskt inpetade i plasten, som för att illustrera nervändar som går ut och in. min slutsats var alltså att modellen gestaltade hjärnstammen.
en i min klass som alltid ställer en massa frågor, frågade vad just detta var i början av första föreläsningen och fick lovat att det skulle tas reda på.

på eftermiddagen hade vi en lektion i att granska vetenskapliga artiklar, med en professor i vårdvetenskap, även barnmorska som jobbar på studenthälsan.
och som på många sätt påminner om min stackars svenskalärare i gymnasiet (ni som känner mig har nog hört nog om denna)
hennes första ord till oss var "trösta patienten", "lyssna på patienten", "sprita händerna" och "använd kondom", för "nu när ni kommer till uppsala och kanske har börjat leta efter en livspartner (läs: kommer ni ju knulla runt av hjärtans lust), kan det vara trevligt om det inte får några otrevliga konsekvenser". ganska sympatiska råd.
men inget sympatiskt varar för evigt, ibland kan det ta slut under samma föreläsning


föreläsningen handlade i det stora hela om hur man känner igen en vetenskaplig artikel vilken exemplifierades av en av henne författad artikel om kvinnliga studenters sexualvanor. mellan varven fick hon in lite skryt om hur hon minsann fått sin första forskning publicerad. jag riktade min uppmärksamhet mot klistermärkena. och plastgrunkan i hörnet, och blev med min basala naturkunskap B-biologi-allmänbildning mer och mer säker på att det var hjärnstammen det var.
i slutet på föreläsningen frågade kvinnan i min klass (som jag inte vet vad hon heter, men cred till dig!) återigen vad det var för nåt.
då kommer professorn, barnmorskan på studenthälsan och säger att jag funderade lite på det här och jag tänker att det här (pekar på nån bit på baksidan) måste vara svansbenet, och det här (pekat på hela delen som skjuter ner, alltså vad jag anser vara förlängda märgen), är urinblåsan.
och när jag högljudd säger neeeee! över hela salen med hundra studenter, säger hon att
"jag har ju riktat in mitt liv på eheh så att säga bäckenområdet, hela mitt liv, så jag tänkte så."

alltså hallå i huvet???!!!
  • är man för det första sjuksköterska, så har man läst anatomi, eller gick hon inte på föreläsningen om att man inte får fuska sig fram?
  • är man för det andra barnmorska så måste man väl om någon veta att urinblåsan och svanskotorna inte ser ut som hjärnstammen?
  • för det tredje, jobbar man på studenthälsan dit tusentals människor som innehar mänsklig biologi går, är man inte typ skyldig då att veta hur ens arbetsområde ser ut rent biologiskt?
  • är man för det fjärde inte ganska bortkommen om man inte på ett ungefär vet hur den mänskliga kroppens uppbyggnad ser ut över huvudtaget?

jag tycker över huvudtaget att människor som jobbar ingående vetenskapligt med saker som i sig är väldigt praktiska, allmänna och kroppsliga,(ovanstående person, politiker osv.), borde ta sig en titt på hur det verkligen är lite oftare, utan att titta med sina vetenskapliga ögon eller se vad de vill se istället för vad som egentligen finns.

jag tänker då aldrig gå till en gynundersökning igen ifall folk tror att jag har urinblåsan i huvet och svanskotan i hypotalamus.

3 kommentarer:

  1. hahaha! lovely attg du redan kommit in jag-vet-fanimej-mer-än-mina-lärare tänket :) keep up! hah!

    SvaraRadera
  2. haha, detta var ju SÅ kul att läsa, speciellt när jag var på föreläsningen :) Rolig blogg du har tjejen! Kram /Emily i din klass

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha jag sitter här mitt i natten och skrattar högt! NEEEEEJ jag skulle inte vilja gå till henne som barnmorska!!!Hon är ju helskum faktiskt! Vi fick aldrig något riktigt svar på den där anatomigrunkan, men jag tror på dig, det låter vettigare än Tanyas förklaring i alla fall. Sussi heter jag som frågade föresten. Det är så tung allvarlig stämmning och alla tar sig själva på ett så enormt allvar att jag får panik, jag har lust att ställa mig upp och vråla värsta djungelvrålet, men jag är för feg så jag ställer lite frågor istället för att inte somna...Jag läste vad du tyckte om "avloppsmöglet" i bibeln och då rodnade jag eftersom jag tror på Gud/Jesus. Du är duktig på att hitta alla skämsbitarna i bibeln, det finns ju en del sådant, men det finns fina saker också. Har du läst Höga Visan? Ordspråksboken kan också vara väldigt lustig om man är på det humöret.Detta är ingen kritik vill jag bara förtydliga för jag förstår dig fullständigt. Jag är född i ett ateistiskt hem men min mamma brukar säga lite nedlåtande att jag är född troende. Jag har verkligen inte levt som en troende men jag har alltid trott när jag rumlat runt ute i livet ändå. Jesus har räddat livet på mig många gånger, bokstavligt talat. Jag bara vet att han finns lika säkert som att jag just fick skrivkramp. Jonas Gardell tror på Jesus fast på sitt eget sätt och han är en riktig kämpe som strider med pennan mm. Jesus var också en kämpe han kämpade på kvinnornas sida på den tiden när vi verkligen inte var värda någonting alls om man inte var oskuld, vacker och hade rika föräldrar men det var ju inte för ens egen skull...Du är som en frisk fläkt i vår mossiga församling, jo det finns väl några som är OK men du står verkligen i en klass för sig, ville bara uppmuntra dig och säga det, du är underbar!!!God Natt lilla Disa (Om du hade svart långt hår skulle jag kalla dig för Xena-krigarprinsessan men Disa är väldigt bra namn på dig för jag har aldrig kännt någon Disa så det är inte färgat av någon annan)

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)