fredag 25 januari 2008

vardagssexism #1


ibland känner jag mig ganska mesig. som att det är tusen saker jag reagerar på och blir sur över, men det är inte alltid jag hinner eller kommer ihåg att engagera mig. häromveckan sprang jag över ett nummer av ungdomstidningen Chili och blev sur. Och reagerade.

"Hej Chili!
Jag läste Chili under mina gymnasieår och var ett tag även korsordskonstruktör åt tidningen. Nu (snart fem år efter gymnasiet) kom jag över ett ex av #4 2007 och tänkte att "fan det var länge sen, måste kolla in vad de sysslar med nu :) ).
Nu en tidning senare är jag i stort sett nöjd med vad jag läst, speciellt att ni tar upp miljöfrågor och intervjuar Carin Franzon från Stolta Slampor.

Det jag däremot tycker är helt åt fanders är att ni envisats med att skriva killjeans, tjej-t-shirt osv på hela Ekochicuppslaget.
Jag tycker inte bara att eran könsrollsbild inte bara är galet konservativ, utan att ni också är väldigt dubbelmoraliska när ni på ena sidan har med en intervju med en som säger att tjejer och killar ska få göra vad de vill bara det känns bra (Karin Franzon), och på Ekochic-uppslaget säger att det sådana här kläder är för killar, och sådana här är för tjejer.
Det är väl upp till var och en att bestämma vad den vill ha på sig, vilket kön man än fötts in i, eller anser sig tillhöra.
Dessutom, människor i allmänhet, inte bara människor som är framåtsträvande i miljösynpunkt, ska definitivt få slippa könsrollsbekräftande och bakåtsträvande reklamer.

Jag har hela tiden haft en bild av att Chili vill skriva om schyssta grejer för ungdomar, för att inspirera dem att vara kreativa och ha sunda ideal. Tänk på vilken makt ni har att förändra.
Visa att det är coolt att bryta könsbarriärer och heteronormativitet, vara annorlunda, bete sig på något annat sätt än vad normen tillåter.
Lyckas en ungdomstidning med en sån kamp kan vi komma någon vart med alla sjuka könsroller och alla ungdomar som känner sig instängda i samhällets normer.

Till nästa modeplåtning föreslår jag att ni sätter kill-t-shirtar på tjejerna för att visa att det går minst lika bra. Och killar kan vara väldigt vackra i klänning.

Med hoppfull hälsning
/Disa Kohlström HBT-aktivist som klär sig utan normer i bakhuvudet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)