lördag 9 oktober 2010

sov gott.

ibland blir det inte riktigt som en tänkt sig.
tentaångesten, den konstiga känslan i kroppen,
byttes ut mot nånting helt annat.
kramandet av en gammal hand, ett öra hela tiden vaksamt på nästa andetag.
minsta ljud, förändring, ryckning observerad.
skuldkänslor över att inte ha hört av mig så ofta som jag kunnat
byttes ut till klappandet av kind,
jamtlandtaus med sprucken röst
,
cerat på torra läppar.

och så 50 andetag per minut,
jag bredvid sängen med automatkaffe i ena handen
och din i den andra.
30 andetag per minut.
är det ögonkontakt du söker?
helt plötsligt slår det mig att det snart är slut,
de taktfasta andetagen kommer,
men med mer motstånd, mer uppehåll.
tre minuter.
kommer det en till liten suck?


nej.

nu är det över.
91 år är över.
tack för allt du gjorde finaste älskade ingeborg.
det gjorde du bra.

4 kommentarer:

  1. Nu är jag så rörd att tårarna trillar.
    Vilken kärleksgärning du gjort Disa,inte behöver du ha dåligt samvete.
    27 år eller 91år,ibland betyder åldersskillnaden ingenting!
    Du glömde väl inte hälsa från mej,och tacka.
    Sorgligt att inte längre kunna säga "nu ska jag ringa till Ingeborg"

    SvaraRadera
  2. Tack Disa för att du använde ditt varma hjärta och din goda hand för att ge Ingeborg ett fint beledsagande till ett annat land. Det gjorde BARA DU och det kan bara DU bära med dej genom livet. Stor värme strålar emot dej med en kram från Barbro

    SvaraRadera
  3. Tack Disa, du är fantastisk.
    En varm kram från Simon Och Olle.

    SvaraRadera
  4. Du gjorde det också bra, sis.

    SvaraRadera

say it! (och vinn unika handarbeten!)