fredag 24 september 2010

dagens...

...nedsatta arbetsförmåga: jag kan inte ta blodtryck (arbetsuppgiften som gör att jag får gå runt med ett stetoskop kring nacken och se cool ut) för jag har en gigantisk finne i örat!!!
den ringer när det är dags att äta och när det är dags att sova.
igår hällde bosse vodka på den och försökte operera lite medan jag stod och vrålade och sebbe stod och gjorde gutturala ljud jag helst inte vill veta vad de betydde.
resultat: den är kvar, närmsta människa med intakt öra får ta mina blodtryck på jobbet och jag är sjukt sugen på att typ klämma finnen, men vill ju inte få meningit eller nåt sånt så den får nog vara...

...betingade reflex: en patient jag hjälpte lite idag hade inte rikigt alla hamstrar i cornflakespaketet, jag och en kollega skulle hjälpa honom resa sig och gå till sin säng. jag fick verkligen anstränga mig för att inte säga "det her går ju kjempeflott" när han lyckades resa sig, eller "nå må du bare kos dae" när han låg i sängen. omvårdnad av dementa ställer tydligen om min hjärna till norsk på en gång. hololo..

...varför får vi inte lära oss det här i skolan? en kompis berättade just för mig att g-punkten stimuleras av barnets huvud vid förlossning och hjälper kroppen att utsöndra smärtstillande endorfiner. asballt ju!!! (jag har inga vetenskapliga evidens för detta, eftersom forskarvärlden tyckta bestå av misogynisktiska kukhuvuden, men jag ska undersöka saken...dessutom är det ju inte så konstigt att vår gynekologi/obstetrikbok inte har tatt upp det för den kör för fullt med snack om mödomshinnan, sjukt mycket heteronormativitet och en massa annan plickaploppa jag tänker skriva om senare.)
g-punkt som smärtlindring låter ju i allafall som en ganska logisk pryl. naturen är ju så finurlig!



näh, nu ska jag läsa bästa tidningen ottar tills jag somnar. sen gå upp tidigt och torka äpplen och plocka svamp.

det gäller att hålla sig framme medans det finns nåt kvar, de här tanterna ser ju rätt så matfriska ut
!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

say it! (och vinn unika handarbeten!)